Zasady rozpatrywania reklamacji przez instytucje finansowe

Pod koniec 2015 roku zmieniły się zasady rozpatrywania reklamacji przez podmioty świadczące usługi finansowe, których celem było niewątpliwie wzmocnienie stosunkowo słabej pozycji konsumentów względem instytucji finansowych. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z dnia 10 września 2015 r.)

 

 

Podmiotami zobowiązanymi do stosowania ustawy są min. banki krajowe, banki zagraniczne, oddziały banków zagranicznych, towarzystwa funduszy inwestycyjnych i fundusze inwestycyjne, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, krajowe i zagraniczne zakłady ubezpieczeń oraz oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń, fundusze emerytalne i towarzystwa emerytalne, instytucje pożyczkowe, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

W myśl art. 3 ustawy, reklamacja może być złożona w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów (oddział, filia). Ustawa dopuszcza złożenie reklamacji na piśmie (osobiście lub drogą pocztową), ustnie (telefonicznie lub do protokołu) oraz w formie elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez podmiot rynku finansowego).

Odpowiedź na reklamację powinna zostać udzielona bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji, przy czym do zachowania terminu wystarczy wysłanie odpowiedzi przed jego upływem. Odpowiedź na reklamację musi być udzielona w postaci papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji a odpowiedź w formie elektronicznej możliwa jest jedynie na wniosek klienta. W przypadkach szczególnie skomplikowanych dopuszczalne jest udzielenie odpowiedzi najpóźniej w ciągu 60 dni od dnia otrzymania reklamacji, po uprzednim poinformowaniu klienta o przyczynach opóźnienia i wskazaniu okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia sprawy.

Każda odpowiedź na reklamację powinna zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne (chyba że reklamacja została rozpatrzona zgodnie z wolą klienta), wyczerpującą informację na temat stanowiska podmiotu rynku finansowego w sprawie skierowanych zastrzeżeń, w tym wskazanie odpowiednich fragmentów wzorca umowy lub umowy; imię i nazwisko osoby udzielającej odpowiedzi ze wskazaniem jej stanowiska służbowego; określenie terminu, w którym roszczenie podniesione w reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta zostanie zrealizowane, nie dłuższego niż 30 dni od dnia sporządzenia odpowiedzi. Dodatkowo, w przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, odpowiedź powinna zawierać pouczenie o możliwości odwołania się od stanowiska zawartego w odpowiedzi, jeżeli podmiot rynku finansowego przewiduje tryb odwoławczy, a także o sposobie wniesienia tego odwołania; skorzystania z instytucji mediacji albo sądu polubownego, albo innego mechanizmu polubownego rozwiązywania sporów, jeżeli podmiot rynku finansowego przewiduje taką możliwość; wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego; wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego ze wskazaniem podmiotu, który powinien być pozwany i sądu miejscowo właściwego do rozpoznania sprawy.

W przypadku gdy podmiot zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji w trybie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. nie udzieli odpowiedzi w terminie, reklamacje uznaje się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta.

Ustawa wprowadziła do polskiego porządku prawnego instytucję Rzecznika Finansowego, którego zadaniem ma być podejmowanie działań w zakresie ochrony klientów podmiotów rynku finansowego, których interesy reprezentuje, a w szczególności: rozpatrywanie wniosków w indywidualnych sprawach, wniesionych na skutek nieuwzględnienia roszczeń klienta przez podmiot rynku finansowego w trybie rozpatrywania reklamacji; rozpatrywanie wniosków dotyczących niewykonania czynności wynikających z reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą klienta; opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania podmiotów rynku finansowego; występowanie do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących organizacji i funkcjonowania rynku finansowego; informowanie właściwych organów nadzoru i kontroli o dostrzeżonych nieprawidłowościach w funkcjonowaniu podmiotów rynku finansowego oraz inicjowanie i organizowanie działalności edukacyjnej i informacyjnej w dziedzinie ochrony interesów klientów podmiotów rynku finansowego.

Koszty działalności Rzecznika i jego Biura zostały przerzucone na podmioty rynku finansowego. Przykładowo, instytucje pożyczkowe ponoszą koszty do wysokości 0,02% sumy aktywów, krajowe zakłady ubezpieczeń – do wysokości 0,023% zbioru składek brutto.

Pozycja Rzecznika Finansowego została dodatkowo wzmocniona poprzez uprawnienie do nakładania w drodze decyzji kar pieniężnych do wysokości 100 000 zł na podmioty, które naruszają obowiązki wynikające z art. 4 ust. 1, art. 6-10, art. 30 i art. 31 ustawy (naruszenie obowiązku zamieszczania w umowie zawieranej z klientem informacji dotyczących procedury składania i rozpatrywania reklamacji, nieterminowość udzielania odpowiedzi i niewłaściwa ich forma, uchylanie się od obowiązku współdziałania z Rzecznikiem, udzielania wyjaśnień i przekazywania dokumentów na jego wniosek).

Autor: Przemysław Jamróz

 

 

Eksport do PDFEksport do HTML    Data dodania: 2016-12-27 (Ostatnia zmiana: 2016-12-27)

Dodaj swój komentarz do tego wpisu

Imię i nazwisko (*):
Adres e-mail (*):
Email nie będzie wyświetlany na stronie
Treść komentarza (*):
Przepisz kod (*): Captcha
Powrót

Komentarze

Szukaj firm windykacyjnych
Nazwa firmy:
Kwota windykacji:
Obszar geograficzny:

Kalkulatory

Kwota:



Okres "od":


Okres "do":




Wybrane wpisy z bazy firm
Firma windykacyjna posiadająca kilkunastoletnie doświadczenie w procesach windykacyjnych na szczeblu polubownym, sądowym oraz komorniczym. Pomagamy odzyskiwać należności szybko i profesjonalnie.

Zasięg działania: Europa
Windykacja na koszt dłużnika, skup niezapłaconych faktur i not odsetkowych, wywiad gospodarczy, kompleksowa obsługa prawna, monitoring płatności, pieczęć prewencyjna, restrukturyzacja zobowiązań.

Zasięg działania: Polska