Delikatna perswazja może być skuteczna

Uświadomienie dłużnikowi, iż nieuregulowanie płatności może uniemożliwić mu transakcje z innymi kontrahentami lub utrudnić negocjowanie kredytu w banku czy zakup telefonu jest dobrą metodą na zmobilizowanie go do spłaty zadłużenia.



Lidia Roman - Miękka windykacja oferowana przez biura informacji gospodarczej pozwala uprościć procedury odzyskiwania należności i uniknąć drogi sądowej. Wpływa na poprawę sytuacji finansowej firmy oraz zwiększa jej płynność finansową.

Specyfika systemu
Miękka windykacja zwana też pre-windykacją to łagodny sposób na odzyskiwanie długów i mobilizowanie płatników do regularnego i terminowego wywiązywania się ze zobowiązań. Metoda ta sprawdza się, gdy przyczyną powstania zaległości są: brak dyscypliny płatniczej, brak efektywnych metod egzekwowania zadłużenia oraz poczucie bezkarności konsumentów i przedsiębiorców. Miesięczny koszt tej usługi oferowanej przez InfoMonitor wynosi ok. 100 zł.

Wszędzie przeszkody
Zatory płatnicze tworzą się praktycznie w każdej działalności, w której sposób rozliczania należności odbywa się na podstawie kredytu kupieckiego z odroczonym terminem płatności, czy też, jako zapłata po wykonaniu usługi lub odbiorze produktu. Powstają one zarówno wśród konsumentów, którzy zakupują towary i usługi, jak również pomiędzy przedsiębiorcami. W przypadku konsumentów „Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej” określa podmioty, które mogą przekazywać informacje gospodarcze na ich temat.

Wymiana informacji
Ze względu na to, iż BIGi gromadzą informacje gospodarcze, każdy przedsiębiorca ma możliwość przekazania danych o zobowiązaniach (informacji negatywnych) swojego dłużnika-kontrahenta do Ewidencji Dłużników InfoMonitora. Sam fakt poinformowania dłużników o zamiarze przekazania ich danych sprawia, że 45 proc. z nich spłaca swoje zobowiązania. Kolejne 25-45 proc. reguluje je po przekazaniu negatywnych informacji o zobowiązaniach. Z tego powodu miękka windykacja staje się coraz częstszym sposobem egzekwowania należności od kontrahentów i klientów, którzy nie płacą w terminie.

Konsekwencje
Biura Informacji Gospodarczej współpracują z instytucjami finansowymi: bankami, funduszami pożyczkowymi i poręczeniowymi, firmami leasingowymi i factoringowymi oraz z operatorami telefonii komórkowej i stacjonarnej. Podmioty te zanim udzielą kredytu lub sprzedadzą telefon „za złotówkę” sprawdzą w biurze rzetelność płatniczą i terminowość w wywiązywaniu się z zobowiązań potencjalnego klienta. Z tego powodu znalezienie się w Ewidencji Dłużników może utrudnić lub uniemożliwić uzyskanie pożyczki lub zakup telefonu, pralki czy telewizora na raty. Fakt ten może również skutkować odmówieniem sprzedaży innych towarów lub usług lub otrzymania ich na mniej korzystnych warunkach.

Dokumenty i narzędzia

Etapy procesu „miękkiej windykacji”
1. Podpisanie umowy z BIG-iem oraz uzyskanie loginu i hasła do Systemu BIG.
2. Szkolenie z obsługi Systemu BIG i zasad przekazywania informacji gospodarczych.
3. Wysłanie do dłużnika listem poleconym wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia informacji gospodarczej na jego temat w Ewidencji Dłużników BIG, w przypadku nieuiszczenia przeterminowanej wobec wierzyciela należności.
4. Po upływie 60 dni od daty wymagalności należności i 30 dni od daty wysłania wezwania do zapłaty opatrzonego informacją o możliwości przekazania danych dłużnika do BIG, można przekazać negatywne informacje gospodarcze do BIG.
5. Po zalogowaniu się do systemu BIG wpisanie dłużnika do Ewidencji Dłużników.
6. Poinformowanie dłużnika o wpisaniu go do Ewidencji Dłużników powiadomieniem listownym wysyłanym przez BIG.


Biura dysponują odpowiednimi narzędziami, które pomogą w przeprowadzeniu całego procesu. Są to: formularz wezwania do zapłaty z ostrzeżeniem o wpisie do Biura Informacji Gospodarczej, pieczątka do wykorzystywania na własnych dokumentach finansowych z informacją o zamiarze umieszczenia dłużnika w ewidencji oraz powiadomienie o umieszczeniu informacji gospodarczej na jego temat. Wezwanie do zapłaty wysyła przedsiębiorca, natomiast powiadomienie jest dokumentem, które do dłużnika wysyła biuro listem poleconym lub zwykłym na adres do korespondencji wskazany przez dłużnika lub na adres zameldowania. Aby można było przekazać informacje o zadłużeniu musi być to w przypadku konsumenta kwota minimum 200 zł, a w przypadku przedsiębiorcy 500 zł. Wymagalność takiego zobowiązania powinna wynosić minimum 60 dni.

Czy BIG ma informacje o tobie?
Dłużnik posiada prawo wglądu do informacji gospodarczych na swój temat. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego oraz wniosku może uzyskać w biurze raport o sobie i raport z rejestru zapytań. Wgląd do tych informacji, zgodnie z ustawą, raz na pół roku każdemu przysługuje bezpłatnie. Jeśli dłużnik ma zastrzeżenia lub wątpliwości co do danych na jego temat, gdy informacje, które znajdują się w ewidencji są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe, może złożyć reklamację. Powinien ją skierować na adres wierzyciela, który przekazał dane na jego temat do biura.

Autorka jest rzecznikiem prasowym InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej

Źródło: Gazeta Finansowa

Oceń artykuł:

Eksport do PDFEksport do HTML    Data dodania: 2008-04-28 (Ostatnia zmiana: 2008-04-28)

Dodaj swój komentarz do tego wpisu

Imię i nazwisko (*):
Adres e-mail (*):
Email nie będzie wyświetlany na stronie
Treść komentarza (*):
Przepisz kod (*): Captcha
Powrót

Komentarze

Szukaj firm windykacyjnych
Nazwa firmy:
Kwota windykacji:
Obszar geograficzny:

Kalkulatory

Kwota:



Okres "od":


Okres "do":




Wybrane wpisy z bazy firm

Zasięg działania: Europa
Skuteczna windykacja na Słowacji. Jesteśmy renomowaną Kancelarią Adwokacką na Słowacji specjalizującą się w windykacji należności, w sporach sądowych oraz w prawie upadłościowym na Słowacji.

Zasięg działania: Europa