Koszty przechowywania pojazdu usuniętego z drogi

Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela w wielu przypadkach, np. wówczas, gdy został pozostawiony w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu lub w przypadku nieokazania przez kierującego dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie.

 

Nie są również rzadkie przypadki nieodbierania usuniętych pojazdów przez ich właścicieli, którzy być może nie zdają sobie sprawę z konsekwencji takiego postępowania i upatrują w tym sposobu na pozbycie się auta, które nie przedstawia żadnej interesującej wartości, tym bardziej, że wydanie pojazdu z parkingu strzeżonego następuje po dokonaniu opłaty, która w przypadku starych aut i dłuższego okresu płatnego parkowania nierzadko przekracza jego wartość.

Teoretycznie, starosta w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi, w przypadkach określonych w art. 13a ust. 1 lub 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym (min. brak OC, stan nietrzeźwości kierowcy, brak dokumentów pojazdu), występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu, jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. Ale problem polega na tym, że zdarzają się bardzo często przypadki, gdy pojazd – z uwagi na ewidentną opieszałość organów - jest przechowywany na parkingu przez wiele miesięcy lub lat, zanim dojdzie do jego zezłomowania lub sprzedaży. Po sprzedaży lub zezłomowaniu pojazdu starosta wydaje decyzję obciążającą właściciela kosztami parkowania, oszacowania i sprzedaży pojazdu. Kwoty obciążeń sięgają niejednokrotnie kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Zgodnie art. 130a ust. 10h p.r.d. koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, niszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Decyzję o zapłacie tych kosztów wydaje starosta. W myśl zaś art. 130a ust. 10i, jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów, o których mowa w ust. 10h.

Problemem uregulowań ustawy Prawo o ruchu drogowym jest jednak brak przepisów, które zabezpieczałyby właścicieli usuniętych pojazdów przed nadmierną i nieuzasadnioną zwłoką organów w tym przedmiocie a organy odwoławcze i sądy administracyjne jedynie sporadycznie stają w obronie właścicieli usuniętych pojazdów.

Warto w tym miejscu powołać się na treść uzasadnienia orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 03-06-2015 r. III SA/Łd 376/15. Zdaniem sądu, długość przechowywania pojazdu na parkingu powinna podlegać ocenie. Wysokość kosztów usunięcia pojazdu z drogi publicznej obciążająca osobę będącą właścicielem pojazdu w dniu wydania dyspozycji jego usunięcia musi być uzasadniona. Wydaje się oczywiste, że koszty uzasadnione, to tylko te koszty, które Skarb Państwa, a obecnie Starosta musi normalnie ponieść do chwili, gdy pojazd zostanie odebrany przez właściciela, albo gdy właściciela nie można ustalić lub odnaleźć lub nie chce on odebrać pojazdu, do chwili gdy samochód zostanie sprzedany lub zezłomowany. Nie ulega wątpliwości, że w tych dwóch ostatnich przypadkach konieczne jest wcześniejsze przeprowadzenie postępowania mającego na celu uzyskanie przez Powiat własności konkretnego pojazdu. Czas przeznaczony na uregulowanie stanu prawnego pojazdu nie może być nadmiernie wydłużany. Osobę będącą właścicielem samochodu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu, co do zasady powinny obciążać tylko te koszty, które są wynikiem jej niewłaściwego, niezgodnego z zasadami porządku prawnego zachowania, a więc gdy chodzi o koszty związane z przechowywaniem samochodu, w tym wypadku przez czas niezbędny do uregulowania jego statusu prawnego, a następnie oszacowania i sprzedaży lub zniszczenia. Nie powinny natomiast osoby będącej właścicielem pojazdu w dniu jego odholowania na parking obciążać koszty nieuzasadnionej bezczynności organu. Właściciela nie powinny więc obciążać skutki finansowe ewentualnych zaniechań, czy bezczynności leżące po stronie organu powodujące, że pojazd może być bez uzasadnionych przyczyn przechowywany na parkingu strzeżonym przez kilka lat, generując niepotrzebne koszty.
Niestety, powołane orzeczenie jest jednym z nielicznych wyjątków na tle innych wydanych w podobnych sprawach i do czasu uregulowania tego problemu na poziomie ustawowym (a konieczność nowelizacji ustawy jest sygnalizowana od kilku lat zarówno przez prawników jak i niektórych przedstawicieli władzy), sytuacja raczej nie ulegnie zmianie.

Autor: Przemysław Jamróz

Oceń artykuł:

Eksport do PDFEksport do HTML    Data dodania: 2017-02-02 (Ostatnia zmiana: 2017-02-02)

Dodaj swój komentarz do tego wpisu

Imię i nazwisko (*):
Adres e-mail (*):
Email nie będzie wyświetlany na stronie
Treść komentarza (*):
Przepisz kod (*): Captcha
Powrót

Komentarze

Szukaj firm windykacyjnych
Nazwa firmy:
Kwota windykacji:
Obszar geograficzny:

Kalkulatory

Kwota:



Okres "od":


Okres "do":




Wybrane wpisy z bazy firm
Mamy ponad 25-letnie doświadczenie w windykacji. Prowadzimy: - postępowania polubowne i sądowe - nadzór nad egzekucją komorniczą - ustalenia majątkowe - pieczątkę prewencyjna

Zasięg działania: Polska
Jesteśmy specjalistyczną agencją windykacyjną skupiającą się na odzyskiwaniu płatności z niezapłaconych faktur. Pomogliśmy setkom firm odzyskać pieniądze od nierzetelnych kontrahentów.

Zasięg działania: Europa