Zweryfikowanie przez bank klienta, który ubiega się o kredyt pod kątem wywiązywania się ze zobowiązań płatniczych w różnych obszarach jego funkcjonowania zwiększa prawdopodobieństwo, że również kredyt, o który się stara, będzie spłacał terminowo.
Lidia Roman - Możliwość oceny rzetelności płatniczej przedsiębiorców i konsumentów dają bankom biura informacji gospodarczej. Wspomagają również w odzyskiwaniu należności od tych
kredytobiorców, którzy nie płacą rat lub robią to z opóźnieniem. Z badań, które dla InfoMonitora przeprowadził Pentor wynika, że 88 proc. bankowców uznaje informacje pochodzącą z BIG-u za bardzo cenną w procesie podejmowania przez bank decyzji o przyznaniu kredytu.
Dostęp do zasobów
BIG-i przyjmują, przechowują oraz udostępniają informacje gospodarcze o zadłużeniu konsumentów i przedsiębiorców pochodzące ze wszystkich sektorów gospodarki. Dostęp do największych zasobów, bo aż 2,2 mln negatywnych informacji gospodarczych oferuje InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej. Jest to ilość nieporównywalna z żadnym z innych biur funkcjonujących na polskim rynku.
Obieg informacji
Zgodnie z ustawą o udostępnianiu informacji gospodarczych prawo przekazywania informacji o zadłużeniu konsumentów mają: banki, zakłady ubezpieczeń, SKOK-i, firmy leasingowe i factoringowe, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy mediów, a także firmy pożyczkowe, wydawcy kart płatniczych, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, firmy świadczące usługi przewozu w komunikacji publicznej oraz operatorzy telewizji satelitarnej i kablowej. Przekazywanie przez te podmioty informacji o nierzetelnych sprawia, że banki mają dostęp do informacji o swoich obecnych i potencjalnych klientach, które pochodząc ze wszystkich sektorów gospodarki, a tym samym mogą lepiej ocenić ich wiarygodność jako kredytobiorców.
Coś pozytywnego
BIG-i mają również możliwość zbierania informacji pozytywnych, czyli takich, które mówią o terminowym wywiązywaniu się z zobowiązań. Przekazanie informacji może odbyć się tylko na wyraźne żądanie podmiotu, którego ona dotyczy, a umieszczający musi mieć podpisaną umowę z biurem. Dostęp do takich informacji to dla banków również sposób na ocenę wiarygodności i rzetelności klienta. Dla samego przedsiębiorcy to także metoda na budowanie pozytywnego wizerunku w oczach klientów i kontrahentów, a w kontaktach z bankiem argument do wynegocjowania niższego oprocentowania lub korzystniejszych warunków spłaty kredytu.
Skuteczne działania
Banki mogą również współpracować z biurem informacji gospodarczej w zakresie „miękkiej windykacji”, czyli odzyskiwania przeterminowanych należności poprzez dopisywanie zadłużonych do Ewidencji Dłużników InfoMonitora. Skuteczność tego typu działań jest bardzo wysoka. Aż 45 proc. dłużników po otrzymaniu wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia jego danych w Ewidencji Dłużników InfoMonitora reguluje zobowiązania. Kolejne 40 proc. spłaca należności po wpisaniu go do bazy. Nieuregulowanie płatności może spowodować utrudnienia lub odmowę przy zakupie telefonu lub innego towaru czy usługi, a także problemy podczas ubiegania się o kredyt lub pożyczkę.
Autorka jest rzecznikiem prasowym InfoMonitora Biura Informacji Gospodarczej
Źródło: Gazeta Finansowa

|