Najprostszym i podstawowym działaniem, które może wykonać każdy przedsiębiorca jest weryfikacja odbiorcy.
Dawid Naglik - Zacząć należy od analizy historii płatności z danym odbiorcą. Jeżeli jest to nasz istniejący klient, współpraca z nim przebiegała do tej pory bezproblemowo, a od jakiegoś czasu notujemy opóźnienia płatnicze jest to znak, że płynność odbiorcy pogarsza się, a dalsze płatności mogą być zagrożone.
Krok po kroku
Kolejnym elementem może być zasięgnięcie informacji w wyspecjalizowanej instytucji typu wywiadownia gospodarcza, rejestry Biur Informacji Gospodarczej (tzw. BIG-i), w instytucji ubezpieczeniowej, czy świadczącej usługi faktoringowe (o ile z tymi ostatnimi mamy zawarte umowy o współpracy). Brak negatywnych informacji nie daje nam jeszcze gwarancji zapłaty, ale przynajmniej będziemy pewni, że odbiorca nie posiada negatywnej historii na rynku.
Konieczne zabezpieczenia
Bardziej zaawansowanymi działaniami prewencyjnymi jest stosowanie zabezpieczeń. Mogą to być zabezpieczenia na majątku odbiorcy, typu cesja, przewłaszczenie, hipoteka. W razie posiadania takiego zabezpieczenia możemy w uproszczony sposób, po stosownym orzeczeniu sądowym, dokonać spieniężenia majątku dłużnika, aby pokryć swoje roszczenie. Inną grupą zabezpieczeń są takie, które można nazwać bardziej "miękkimi", ale mimo wszystko w pewien sposób motywującymi dłużnika do wywiązania się z umowy. Należą do nich: weksel (na zabezpieczenie), oświadczenie o poddaniu się egzekucji (art. 777 kodeksu cywilnego) lub np. pełnomocnictwo do rachunku bankowego. Żadne z tych zabezpieczeń nie daje nam gwarancji skutecznego zaspokojenia z majątku, jednak dłużnik, który udzieli takich zabezpieczeń, będzie się z pewnością starał wywiązać ze zobowiązania.
Inne możliwości
Kolejnym sposobem zabezpieczenia spływu należności jest zawarcie umowy z wyspecjalizowaną instytucją typu firma faktoringowa lub instytucja ubezpieczająca kredyt kupiecki. W przypadku zawarcia takiej umowy zewnętrzna instytucja udziela stosownego limitu na danego odbiorcę i po spełnieniu stosownych kryteriów wykupuje od nas należność (faktor w faktoringu pełnym) lub w razie braku zapłaty wypłaca odszkodowanie (ubezpieczyciel w polisie ubezpieczenia należności handlowych).
Niepewni klienci
Na samym końcu należy sobie również odpowiedzieć na pytanie, czy za wszelką cenę chcemy realizować sprzedaż do odbiorców, których nie jesteśmy pewni, i mieć zyski "na papierze", czy też raczej ograniczyć swoje transakcje do portfela dobrych i rzetelnych odbiorców.
Autor jest dyrektorem obszaru usług finansowych Arvato Services Polska i wiceprzewodniczącym komitetu wykonawczego Polskiego Związku Faktorów
Źródło: Gazeta Finansowa
