Sprzedaż długów (wierzytelności), zdefiniowana jako przeniesienie własności wierzytelności ze zbywcy (cedenta) na nabywcę (cesjonariusza) na podstawie art. 509 i następnych Kodeksu cywilnego stanowi od wielu lat nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Z rozwiązania tego korzystają zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i międzynarodowe koncerny.
Sprzedaż długów może dotyczyć wierzytelności już wymagalnych albo wierzytelności niewymagalnych (faktoring pełny). Bez względu na rodzaj sprzedaży długów nie można dać jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy jest ona dobrym rozwiązaniem, gdyż należy wziąć pod uwagę wiele aspektów mających istotne znaczenie w danym kontekście sytuacyjnym, w tym osobę wierzyciela i dłużnika, źródło pochodzenia długu, wymagalność wierzytelności, ewentualne zabezpieczenie, itp.
Większe bezpieczeńsywo finansowe
Niewątpliwą korzyścią dla wierzyciela przy sprzedaży długów (niezależnie czy wymagalnych, czy też nie) jest pozbycie się ryzyka wypłacalności dłużnika, a także uniknięcie kosztów windykacji należności przejawiających się głównie w angażowaniu pracowników do wykonywania telefonów, wysyłania wezwań do zapłaty, a także wyjazdów do dłużnika w celu odzyskania należności, nie wspominając o koszcie prawników prowadzących częstokroć długotrwałe i kosztowne postępowania sądowe i egzekucyjne.
Zaletą sprzedaży długów jest również uzyskanie od nabywcy ceny nabycia za sprzedaną wierzytelność. Wpływ gotówki pozwala na zabezpieczenie środków niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej wierzyciela, redukuje koszty dochodzenia należności, a także koszty finansowe obsługi wymagalnej wierzytelności.
Korzyści podatkowe
Częstokroć niedocenianym aspektem sprzedaży długów jest uzyskanie korzyści podatkowej polegającej na zaliczeniu w koszt uzyskania przychodu różnicy pomiędzy wartością nominalną wierzytelności a ceną nabycia. Dla przedsiębiorcy wykazującego dochód sprzedaż wierzytelności może być właśnie z tego punktu widzenia znacznie lepszym rozwiązaniem niż ponoszenie kosztów windykacji i kosztów finansowych. Poza kwestią podatkową sprzedaż wierzytelności ma istotne znaczenie z punktu widzenia poprawy wskaźników finansowych przedsiębiorcy, a co się z tym wiąże - zdolności pozyskania kredytu bankowego.
Koszty sprzedaży
Niewątpliwą wadą sprzedaży długów jest koszt temu towarzyszący. Firmy windykacyjne oraz faktorzy będą chętnie finansowali długi oraz przejmą ryzyko wypłacalności dłużnika za odpowiednim wynagrodzeniem. Jest ono zależne od wielu czynników, ale głównie od tego, kto jest dłużnikiem danej wierzytelności, jak dalece wierzytelność ta jest wymagalna, a także jaka jest jakość dokumentów stwierdzających powstanie oraz istnienie wierzytelności.
Jeśli weźmiemy pod uwagę powyższe argumenty, widać, że każdy z wierzycieli powinien we własnym zakresie ocenić, czy pozbycie się wierzytelności wobec jego dłużnika pozwoli osiągnąć mu z tego wymierną korzyść, która odpowiednio zrekompensuje koszt sprzedaży.
Autor Paweł Barański
Autor jest prezesem zarządu Biura Informacyjno-Prawnego AKCEPT S.A. - Grupa AKCEPT
