Rośnie znaczenie rozwiązań kompleksowych

Skuteczna windykacja wymaga merytorycznego przygotowania i określonych nakładów pracy. W czasie spowolnienia gospodarczego zagrożenie opóźnieniami w płatnościach rośnie i firmy mogą stanąć przed dylematem czy cierpliwie oczekiwać na terminowe uregulowanie faktury przez dłużnika, czy rozpocząć samodzielne negocjacje z nim, czy też od razu przekazać sprawę jednostce zewnętrznej?

Bartłomiej Szlaz - Negatywnym objawem obecnego kryzysu jest wyższa częstotliwość występowania opóźnień w płatnościach, a w konsekwencji zagrożenie upadłością. Wzrost liczby składanych wniosków o wszczęcie działań windykacyjnych, świadczy o większym ryzyku płynącym z rozliczeń za pomocą kredytu kupieckiego. Jednak te same czynniki, które odpowiadają za zwiększenie popytu na usługi firm windykacyjnych powodują, że odzyskiwanie należności jest dla firm trudniejsze i może przerastać ich możliwości.

Próba wyłudzenia
Nieterminowe regulowanie płatności przez dłużnika może świadczyć o próbie wyłudzenia, czyli sytuacji, kiedy nie ma on zamiaru zapłacić za otrzymany towar. Często jednak za niewywiązywaniem się z warunków umowy stoją czynniki od niego niezależne. Dłużnik sam może mieć problem z pozyskaniem pieniędzy od swoich kontrahentów. Powodem mogą być także nieprzewidziane wypadki, które doprowadziły do przestoju w produkcji czy dystrybucji zakupionych produktów. Bez względu na przyczynę powstania opóźnień, czas jest czynnikiem działającym na niekorzyść wierzyciela. Należy założyć, że możliwa jest niewypłacalność dłużnika, a każdy z jego kontrahentów ma możliwość podjęcia wobec niego działań windykacyjnych.

Specjalistyczne firmy
Dbałość o zachowanie pełnej dokumentacji, m.in. umowy, potwierdzenia odbioru towaru czy faktur, pozwala przeciwdziałać występowaniu sporów, które znacząco mogą utrudnić windykowanie długu. Nawet systematyczne monitorowanie należności, wyodrębnienie jednostki odpowiedzialnej za kontakt z dłużnikami, a nawet posiadanie ustalonych procedur nie uczynią windykacji prowadzonej samodzielnie równie efektywną jak ta, którą prowadzą specjalistyczne firmy. Koszt jej samodzielnego prowadzenia w relacji do jej skuteczności będzie wyższy niż koszt przekazania sprawy podmiotowi zewnętrznemu. Wątpliwością, jaka pozostaje przed przekazaniem sprawy windykatorowi, jest wpływ tej decyzji na bieżące relacje biznesowe pomiędzy wierzycielem a kontrahentem. Firmy windykacyjne są świadome tych obaw, co znajduje odzwierciedlenie w stosowanej przez nie metodologii działań.

Baza danych
Firmy komunikują się z dłużnikiem na zasadzie pełnomocnictwa udzielonego jej przez wierzyciela. Kroki podejmowane po przejęciu zlecenia, to np. kontakt telefoniczny, korespondencyjny bądź też bezpośrednia wizyta w siedzibie dłużnika. Przewaga profesjonalnego windykatora nad firmą prowadzącą działania we własnym zakresie polega na posiadaniu aktualnej i pełnej bazy danych firm. Z tego względu łatwiej mu dotrzeć do rzeczywistych przyczyn opóźnienia płatności, a co za tym idzie - podjąć odpowiednie kroki zaradcze. Pozyskane przez niego informacje mogą pochodzić nie tylko od samej windykowanej firmy, ale także od jej kontrahentów.

Odzyskanie należności
W przypadku gdy dłużnik opóźnia płatność, nie mogąc pozyskać środków od swoich kontrahentów, jemu samemu można zaproponować odzyskanie jego należności, tak, aby środki mogły zostać przekazane na poczet zaspokojenia jego wierzycieli. Można mu również umożliwić spłatę ratalną. W ostateczności konieczne może okazać się podjęcie działań na drodze sądowej.

Kompleksowość
Obserwując zmieniającą się ofertę usług sektora windykacyjnego, można zaobserwować rosnące znaczenie rozwiązań kompleksowych. Podstawą ewaluacji „jakości” przejmowanego do windykacji długu jest informacja gospodarcza. Jest ona potrzebna nie tylko windykatorowi, ale także przedsiębiorstwu, które przy jej wykorzystaniu może zbudować portfel wypłacalnych i wiarygodnych kontrahentów.

Prewencja
Przed podjęciem decyzji o wyborze najlepszej jednostki, która wsparłaby podmiot w zakresie odzyskiwania należności, ważna jest świadomość, że jest to jedynie krok służący minimalizacji konsekwencji wystąpienia problemów z płatnościami, natomiast faktyczną korzyść przynosi prewencja. Z tego względu dobrym rozwiązaniem może być nawiązanie współpracy z towarzystwem ubezpieczeniowym.

Ocena kontrahentów
Współpraca z towarzystwem ubezpieczeniowym wiąże się z oceną wszystkich kontrahentów przedsiębiorstwa, a zatem umożliwia ustalenie najkorzystniejszej polityki kredytowej wobec każdego z nich. Ubezpieczyciele to firmy o międzynarodowym zasięgu, dysponujące rozbudowanymi bazami danych firm. W razie konieczności umożliwia to prowadzenie skutecznych działań windykacyjnych, w zgodzie z przedstawionymi wcześniej założeniami. Należy jednak pamiętać, że sama windykacja - bez względu na to jak profesjonalnie prowadzona - nie jest ostatecznym zabezpieczeniem przed niewypłacalnością kontrahenta, a jest nią odszkodowanie, na jakie może liczyć firma w przypadku posiadania polisy ubezpieczeniowej.

Autor jest dyrektorem regionu w Atradius Credit Insurance N.V. oddział w Polsce
Źródło: Gazeta Finansowa

Oceń artykuł:

Eksport do PDFEksport do HTML    Data dodania: 2009-03-31 (Ostatnia zmiana: 2009-03-31)

Dodaj swój komentarz do tego wpisu

Imię i nazwisko (*):
Adres e-mail (*):
Email nie będzie wyświetlany na stronie
Treść komentarza (*):
Przepisz kod (*): Captcha
Powrót

Komentarze

Szukaj firm windykacyjnych
Nazwa firmy:
Kwota windykacji:
Obszar geograficzny:

Kalkulatory

Kwota:



Okres "od":


Okres "do":




Wybrane wpisy z bazy firm

Zasięg działania: Europa
NOVO Finance to pośrednik kredytowy z Siedlec, który pomaga w wyborze najlepszego kredytu hipotecznego, formalnościach i analizie umowy, zapewniając pełne wsparcie na każdym etapie procesu.

Zasięg działania: województwo mazowieckie