Wywiadownia handlowa albo właściwie: firma dostarczająca informacje handlowe
(ang.: business information agency lub credit information agency) to firma, która przygotowuje raporty handlowe o firmach na podstawie danych oficjalnie i legalnie dostępnych na rynku. Jest to firma, która posiada sieć informatorów zwanych korespondentami, na terenie całego kraju oraz sztab ludzi, którzy informacje pozyskują drogą telefoniczną (rodzaj "wywiadu") i faksową, a także liczne źródła informacji takie, jak prasa, Internet, dane z sądów o układach i upadłościach, własne dane z windykacji.
Raport handlowy wywiadowni na całym świecie ma bardzo zbliżoną zawartość i składa się zazwyczaj z:
• informacji formalno-prawnych (m.in. właściciele, udziały, siedziba, pełna nazwa, ostatnia rejestracja, forma prawna, kapitał)
• informacje finansowe
• historia firmy i opis faktycznej działalności
• oddziały i firmy związane kapitałowo
• bank i numer rachunku (bez stanu rachunku)
• oceny wywiadowni ewentualnie wzbogacone limitem kredytu kupieckiego.
Wywiadownia podaje zatem informacje:
• podstawowe,
• zebrane z kilku źródeł
• zebrane w krótkim czasie.
Zawartość raportu nie zawsze wyczerpuje wszystkie ww. tematy.
Co jest zatem ważne w raporcie ?
• nazwa i adres: Jest to potwierdzenie, że firma pod taką nazwą istnieje. Często przy okazji okazuje się, że istnieje też firma o danej nazwie a innej formie prawnej
• dane finansowe: pokazują skale obrotów, ale trzeba mieć świadomość, że nie są najważniejszą informacją, ponieważ często dane sprzed roku nie oddają bieżącej sytuacji
• dane o zatrudnieniu
• dane o posiadaniu nieruchomości
• dane o krajach eksportu-importu
• informacje o działalności może okazać się, że firma która oferuje np. maszynę do produkcji okien zajmuje się zupełnie inna działalnością
• informacje ogólne: często pochodzą z kontaktu z firmami współpracującej z firmą badaną i oddają faktyczne zwyczaje płatnicze firmy i jej standing
• brak informacji negatywnych - o tym, że firma jest windykowana lub rozpoczęła postępowanie upadłościowe.
Czas przygotowania informacji zależy od kraju i może wynosić od 1 dnia do dni kilkunastu.
Ryzyko w handlu jest rzeczą powszednią. Istotne jest jedynie zoptymalizowanie jego zakresu i zabezpieczenie się przed jego skutkami tam, gdzie to możliwe. Pozyskiwanie informacji o potencjalnych partnerach jest jednym z narzędzi, które ułatwia przedsiębiorcy nawiązanie współpracy, przygotowanie się do negocjacji z partnerem i wynegocjowanie koniecznych zabezpieczeń (lub rezygnacja z nich, ale z pełną świadomością skali ryzyka). Stąd powszechna w krajach europejskich jest współpraca m.in. z wywiadowniami. Współpraca z wywiadownią pozwala zweryfikować informacje własne i je poszerzyć. Korzystanie z usług firmy wyspecjalizowanej i posiadającej sieć współpracowników w danym kraju i na całym świecie pozwala uzyskać informacje szybko, z wielu źródeł, i najczęściej za kwotę nieproporcjonalnie małą w stosunku do wielkości transakcji i ryzyka
jakie ona niesie.
Źródło: "Jak poprawić płynność finansową w firmie" - raport IPO.pl

|