W celu zapobiegania powstawaniu należności przeterminowanych konieczne jest podjęcie szeregu działań:
1. Analiza należności pod kątem daty wymagalności.
Powyższą analizę prowadzi się w celu uzyskania aktualnej informacji o dokonanych wpłatach oraz wymagalnych i przyszłych wymagalnych należnościach.
2. Kontakty z płatnikami przed zapadnięciem terminu wymagalności celem zmotywowania do terminowej zapłaty.
Na podstawie informacji uzyskanych w ramach realizacji pkt. 1, na dwa trzy dni przed terminem wymagalności należy skontaktować się z kontrahentami, którzy zazwyczaj nie regulują terminowo zobowiązań, celem przypomnienia o nadchodzącym terminie zapłaty i uzyskania informacji czy wpłata/przelew zostanie dokonana terminowo.
3. Kontakt z dłużnikiem natychmiast po zapadnięciu terminu wymagalności
Po stwierdzeniu braku zapłaty w terminie wymagalności, należy porozumieć się z płatnikiem celem stwierdzenia czy zapłata należności została zrealizowana a w przypadku braku zapłaty, należy ustalić z dłużnikiem termin uregulowania zobowiązania.
4. Kierowanie wezwań do zapłaty
Stosownie do ustaleń dotyczących przesunięcia terminu zapłaty, ponownie podejmuje się działania wymienione w pkt.2 lub kieruje do dłużnika formalne wezwanie do zapłaty.
Szybkie nawiązanie kontaktu z dłużnikiem w celu ustalenia powodów opóźnienia płatności i sprecyzowania definitywnego terminu dokonania wpłaty, działa na dłużnika psychologicznie i uświadamia mu ścisłą kontrolę zadłużenia.
|